میز گرد

خبری

میز گرد

خبری

آشتی شبانه کی‌روش و منتقدان؟

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«اعلام کاندیداتوری مطهری برای نائب رئیسی مجلس»،«استاندار تهران در یک قدمی ورود به کابینه»،«شعر کنایه‌آمیز قاضی‌پور برای تراکتورسازی‌ها»،«پاسخ لاریجانی به تذکر یک نماینده»،«آشتی شبانه کی‌روش و منتقدان؟» و .. رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۷۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰ - 10 April 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

عربستان مالک دو جزیره جدید شد

عربستان سعودی و مصر، موافقتنامه‌ای را برای تعیین حدود مرزی دریایی میان دو کشور امضا کردند.این موافقتنامه طی سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان به قاهره امضا شد.بنا به این موافقتنامه، جزایر تیران و صنافیر بخشی از سرزمین عربستان به شمار خواهد آمد.در سال 1950، ملک عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان سعودی از مصر خواسته بود تا از این جزایر حفاظت کند. از همان زمان بر سر مالکیت این جزایر اختلافاتی به وجود آمد.ترسیم خطوط مرزی دریایی میان عربستان و ریاض از شش سال پیش آغاز شده بود.طبق این موافقتنامه، مناطق انحصاری اقتصادی هر دو طرف مشخص و در نتیجه استفاده از منابع موجود در قلمرو دریایی دو دولت مصر و سعودی تعیین شده است.خبرگزاری آنا این خبر را منتشر کرده است.


اعلام کاندیداتوری مطهری برای نائب رئیسی مجلس

علی مطهری در صفحه اینستاگرام خود با اعلام کاندیداتوری برای نائب رئیسی مجلس نوشت :این روزها بسیاری از مردم و خبرنگاران از من می‌پرسند که آیا تصمیم نداری برای ریاست یا نایب رئیسی مجلس آینده در انتخابات هیئت رئیسه آن شرکت کنی؟برای آنکه یک پاسخ عمومی داده باشم عرض می‌کنم که فعلا تصمیم دارم برای نایب رئیسی مجلس دهم کاندیدا شوم. امیدوارم آنچه برای خودم و کشور و انقلاب اسلامی خیر و صلاح است پیش بیاید.


مشکل عجیب پناهجویان چند همسره

وزارت دادگستری اتریش اعلام کرد؛ پناهجویانی که چند همسر دارند، طبق بند 24 قانون اساسی اتریش تنها می توانند یکی از ازدواج های خود را در ثبت کنند و بقیه سندهای ازدواج آنان به صورت خودکار باطل می شود.همزمان با انتشار این بیانیه دولتی، احزاب مختلف نسبت به اجرای این قانون اعتراض و اعلام کردند که پناهجویان وارد شده از کشورهای آفریقایی یا عربی پیشتر ازدواج کرده اند و با توجه به شرایط کشور خود وارد خاک اتریش شده اند.معترضان به بیانیه وزارت دادگستری اتریش افزوده اند که با توجه به واقعیت، این قانون مغایر قوانین بین المللی و حقوق بشری در خصوص مهاجران است و باید اصلاح شود.در اتریش سازمانی برای ثبت ازدواج وجود ندارد و ثبت احوال از سال 1938 بوجود آمد. پیش از آن، فقط کلیساهای مختلف ثبت وقایع مختلف زندگی افراد از قبیل ولادت، ازدواج و وفات را مکتوب و نگهداری می کردند.سوابق ثبت های قدیمی کلیساها هم اکنون در کلیسای مرکزی ذخیره شده است.


مخالفت جایگاه‌داران با افزایش قیمت بنزین

بیژن حاج محمدرضا رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور ضمن اشاره به سخنان روز گذشته وزیر نفت مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری،‌ خاطر نشان کرد: جایگاه‌داران صریحاً با این اقدام دولت مخالف هستند.وی در ادامه بیان داشت: با توجه به تفاوت قیمت فعلی بنزین در داخل کشور (1000و 1200 تومان هر لیتر) با قیمت این فراورده در خلیج فارس (890 تومان)، اگر قرار باشد باز هم قیمت‌ها اضافه شود فشار مضاعفی بر مردم بیچاره وارد خواهد شد.خبرگزاری دانشجو این خبر را منتشر کرده است.


تعطیلی کمیسیونهای خاص و تخصصی مجلس

لایحه بودجه سال جاری از ساعت هشت صبح امروز یکشنبه در صحن مجلس در حال بررسی است. نمایندگان در هر روز به جز ایام تعطیل در 2 شیفت کاری صبح و عصر به بررسی و تصویب این لایحه می پردازند.در همین راستا کمیسیونهای خاص و تخصصی مجلس هیچ دستور کاری ندارند و عملا تا پایان بررسی لایحه بودجه هیچ کمیسیونی جلسه نخواهد داشت و نمایندگان باید در صحن مجلس حاضر شوند. هفته گذشته نیز کمیسیونهای تخصصی و خاص مجلس هیچ دستور کاری مشخصی نداشتند و جلسات آنها بطور منظم برگزار نشد و برخی از این کمیسیونها اصلا جلسه ای برگزار نکردند.افکارنیوز این خبر را منتشر کرده است.


استاندار تهران در یک قدمی ورود به کابینه

شنیده‌های «پویش» حاکی از این است که با توجه به تصمیمات فعلی سیاست‌گذاران دولت، احتمالا سید حسین هاشمی در آینده به صندلی یکی از وزارتخانه‌های مهم دولت تدبیر و امید تکیه خواهد زد.


دیدار اصلاح‌ طلبان مجلس با منتخبان تهران

اعضا 30 نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون که از حوزه انتخابیه تهران به مجلس آتی راه یافته‌اند ظهر امروز با حضور در ساختمان بهارستان با اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس نهم دیدار و گفت‌وگو کردند. براساس این گزارش، این نشست به منظور تبادل دیدگاه‌ها و انتقال تجربیات نمایندگان اصلاح‌طلب فعلی با 30 نفر لیست امید در تهران برگزار شد.تسنیم این خبر را منتشر کرده است.


مدیران مشترک احمدی نژاد و روحانی

با پایان گرفتن دوران ریاست جمهوری یک دولت و تغییر رئیس جمهور و آغاز دولت جدید همواره مدیران اجرایی زیادی با تشخیص و سلیقه فکری آقای رئیس جمهور تغییر می کنند و مدیران همفکر و همسوتری جایگزین آنها می شوند. اما در این میان همواره عده ای وجود دارند که با وجود جابه جایی دولت و تفاوت های فکری زیاد بین آنها همچنان در دولت جدیدتر حضور دارند، باوجود تفاوت های فکری و جناحی زیاد بین دولت محمود احمدی نژاد و حسن روحانی مدیران مشترک زیادی در سطوح مختلف وجود داشته و در میان رایزنان فرهنگی، سفرای ایران در کشورهای خارجی و معاونین وزرا چهره های مشترک زیادی وجود دارد. علی جنتی، مصطفی پورمحمدی، محمدرضا نعمت زاده، علی اکبر صالحی، عبدالرضا رحمانی فضلی، حسین دهقان، سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی، اکبر ترکان، سیدعباس عراقچی، حجت الله ایوبی، محمدجعفر محمدزاده، رسول دیناروند و عادل آذر مهم‌ترین نام‌های این لیست هستند. خبرگزاری مهر این گزارش را منتشر کرده است.


حکم نهایی بخیه‌کشی در بیمارستان خمینی‌شهر

رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: حکم متهمان حادثه بیمارستان خمینی‌شهر در دادگاه تجدید نظر استان طرح و منتهی به تصمیم نهایی قضات آن شد. احمد خسروی‌وفا بیان داشت: حکم متهمان حادثه بیمارستان خمینی‌شهر در دادگاه تجدید نظر استان طرح، منتهی به تصمیم نهایی قضات آن شد؛ این حکم پس از صدور در دادگاه بدوی دادگستری شهرستان خمینی‌شهر با اعتراض متهمان آن به دادگاه تجدید نظر استان ارسال و پس از رسیدگی منتهی به تصمیم نهایی و صدور حکم قطعی شد. وی افزود: حبس صادره از سوی دادگاه بدوی برای هر سه متهم این پرونده در دادگاه تجدید نظر استان تأیید ولیکن نسبت به متهم ردیف اول و دوم 6 ماه از 24 ماه قابلیت اجرا داشته و 18 ماه آن به مدت یکسال تعلیق شد و در خصوص متهم ردیف سوم نیز سه ماه از 9 ماه حبس وی تأیید و 6 ماه دیگر به مدت یکسال مورد تعلیق قرار گرفت. رئیس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص ایام تعلیق حبس متهمان گفت: متهمان این پرونده در ایام تعلیق مجازات حبس هر یک موظف به ارائه خدمات پزشکی و پرستاری روزانه حداقل به مدت 4 ساعت در یکی از مراکز بهداشتی و درمانی و یا درمانگاه‌های وابسته به طرف قرارداد کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی ترجیحاً در شهر خمینی‌شهر و در بخش کودکان این مراکز به صورت رایگان شده و همچنین موظف شدند گزارش عملکرد خود را نیز به واحد اجرای احکام کیفری دادسرای مجری حکم (خمینی‌شهر) ارائه کنند. خبرگزاری خبرآنلاین این خبر را منتشر کرده است.


نامه کروبی واکنش به حضور احمدی‌نژاد در آمل بود

عبداالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان در کانال تلگرامی خود با اشاره به انتشار نامه مهدی کروبی، این نامه را واکنشی به استقبال گسترده مردم به احمدی‌نژاد در سفر به آمل دانست. او در کانال تلگرامی‌اش نوشت: نامه کروبی به رییس جمهور در شرایط کنونی و پس از 6 سال را باید با اضطرابی که روز شنبه در رسانه های اصلاح طلبان از احتمال امدن احمدی نژاد به صحنه انتخابات ،حاکم بود همسو ارزیابی نمود(البته نقدهای جدی به اندیشه ورزی احمدی نژاد از جانب نیروهای انقلاب محفوظ است).


شعر کنایه‌آمیز قاضی‌پور برای تراکتورسازی‌ها

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس که طی دو ماه اخیر تبدیل به یک نماینده حاشیه‌ای شده است، امروز هم با حاشیه در صحن حاضر شد. او که این روزها با خبر انتقادش به شعار طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی در رسانه‌ها خبرساز شده است، امروز در صحن مجلس همان شعر را در مدح امام حسین(ع) خواند. وی گفت: یل یاتار طوفان یاتار / یاتماز حسینین پرچمی. این خبر در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است.



آمران حمله به مطهری، سمت‌ نظامی داشتند

وکیل علی مطهری گفت: چون آمران حمله در شیراز دارای سمت‌های نظامی بودند، بخش دوم این پرونده در دادسرای نظامی استان فارس تشکیل شده است.مصطفی ترک‌همدانی با اشاره به پرونده حمله به مطهری در شیراز عنوان کرد: بخش دوم این پرونده همچنان در دادسرای نظامی شیراز در حال رسیدگی است و منتظر هستیم تحقیقات مقدماتی توسط ضابط دادگستری صورت بگیرد و پرونده بعد از تکمیل به شعبه بازپرسی ارجاع داده شود.او افزود: در بخش اول پرونده که برای متهمان حکم صادر شد، علیرغم آرای خفیف دادگاه ما به آنها بسنده کردیم و نسبت به رای صادره اعتراض نکردیم با همه اینها وکلای متهمان این پرونده نسبت به همین رای خفیف هم اعتراض کرده‌اند.وکیل مطهری با بیان اینکه در پرونده ای که به دادسرای نظامی استان فارس ارجاع شده است به اتهامات آمران حمله به موکلم رسیدگی خواهد شد، خاطرنشان کرد: در بازجویی‌هایی اولیه با اسناد و اظهارات متهمان اسامی آمران این حمله نیز مشخص شد.او یادآور شد: من امروز برای پیگیری این پرونده به شیراز سفر خواهم کرد. با توجه به مشخص شدن اسامی آمران حمله به علی مطهری تحقیقات در این بخش در مرحله مقدماتی دارد و نمی‌توانم در مورد جزئیات آن اطلاعات بیشتری بدهم اما تنها این موضوع کفایت می‌کند که چون آمران حمله به علی مطهری در شیراز دارای سمت‌های نظامی بودند، بخش دوم این پرونده در دادسرای نظامی فارس تشکیل شده است.ایلنا این خبر را منتشر کرده است.


خامی از برخی مسئولین است

امیر عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم گرامیداشت هفدهمین سالگرد شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همه اجزای نیروهای مسلح اعم از ارتش،‌سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع از یک پیکر هستند و همه ما یک اندیشه را دنبال می کنیم.فرمانده کل ارتش در ادامه گفت: ما به هیچ وجه به کشورهای غربی لبخند نمی زنیم و آنها نیز هیچگاه از فکر نابودی نظام مقدس ما خارج نمی‌شوند. این خامی برخی از مسئولین کشور است که فکر می‌کند با توافق‌های صورت گرفته و این راحت‌باش‌هایی که آنها به ما داده‌اند از ایستادگی دشمنان در برابر ما ذره‌ای کم شده است.امیر صالحی در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: اندیشه دشمنان در نابودی جبهه مقاومت و نظام مقدس جمهوری ما پایدار است و ما هم باید در برابر آنها ایستادگی کرده و پایدار باشیم. ما ذره‌ای از آمادگی و توجه خود را از توان دفاعی کوتاه نمی‌آییم و هر چه ابزار موشکی ما مخصوصا در زمینه برد موشکی افزایش یابد، قدرت ما نیز بیشتر خواهد شد.


اخبار جدید از مذاکره امریکایی ها با ایران

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه و سخنگوی این نهاد در پاسخ به خبرگزاری دانشجو مبنی براینکه با توجه به سابقه مذاکرات ایران و آمریکا درخصوص مبادله جیسیون رضاییان آیا اخبار مبنی بر مبادله نمازی ها با مشاور هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل را تایید می کنید اظهار داشت: بنده به صورت رسمی چیزی تا جایی که خبر دارم به قوه قضاییه منتقل نشده است. وی ادامه داد: به صورت پراکنده شنیده ام که از سوی برخی از آمریکایی ها چنین پیشنهادی شده است لیکن به صورت رسمی هنوز چیزی به قوه قضاییه منتقل نشده اما جای دیگر را خبر ندارم!


کنایه رهبر انقلاب به سعودی ها

ظهر امروز (یکشنبه) در دیدار عیدانه فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در بیاناتی با اشاره به وجود دو گروه از نیروهای مسلح با دو هویت خاص در بیشتر کشورهای جهان، گفتند: در برخی کشورها ارتش، نیروی نظامیِ تشریفاتی، زینتی، ویترینی و بدون توان عملیاتی و فقط برای حفظ حکومت و امنیت حاکمان است. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: از این نمونه ارتشها در منطقه ما نیز وجود دارند که برخی از آنها از بیش از یک سال گذشته با تمام توان به یمن تهاجم کرده و مردم این کشور را آماج حملات خود قرار داده اند اما کاری هم از پیش نبرده اند. این بیانات را پایگاه خبری رهبر انقلاب منتشر کرده است.


اعتراض به حذف آرم هسته‌ای و خلیج‌فارس از اسکناس 5 هزار تومانی

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان طی تذکری شفاهی این سوال را مطرح کرد که آیا تحریم‌های جدید نقض برجام محسوب نمی‌شود؟وی اضافه کرد: انتظار این است که دستگاه دیپلماسی به درشت‌گویی‌های آمریکایی‌ها پاسخ درست‌تری بدهد.نماینده مردم محلات با اعتراض به حذف آرم هسته‌ای و خلیج فارس از اسکناس‌های 5 هزار تومانی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی چرا باید این اقدام انجام شود؟این خبر را فارس منتشر کرده است.


واکنش وزارت بهداشت درباره شایعه طاعون

در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر "بروز طاعون و رسیدن آن به تهران"، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این نوع طاعون در بین نوشخوارکنندگان کوچک دیده می‌شود و نوعی ویروس است، گفت: این ویروس قابل سرایت به انسان نیست و هیچ خطری ندارد. دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با (ایسنا)این خبر را منتشر کرده است.


ابلاغیه دولت درباره یک شایعۀ استخدامی

روزنامه «خراسان» نوشت: پس از بروز برخی ابهامات درباره اجرای برخی مفاد قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و انتشار برخی شایعات مبنی بر امکان جایگزینی پسر به جای پدر در ادارات، مقام مسئول با ارسال ابلاغیه‌ای به تعدادی از دستگاه‌های اجرایی، تاکید کرده که مسئولان مربوطه باید توجه داشته باشند که تکلیف دستگاه‌های مشمول قانون مذکور درباره استخدام و جایگزین کردن یکی از فرزندان شهید، جانبازان و سایر ایثارگران به معنای استخدام یکی از فرزندان بازنشستگان ایثارگر همان دستگاه نیست و امکان استخدام هر یک از فرزندان شهید، جانبازان و... اعم از این که یکی از والدین آن ها بازنشسته دستگاه مربوط باشند یا خیر، وجود دارد.


آشتی شبانه کی‌روش و منتقدان؟

خبرآنلاین نوشت: «در حالی که کارلوس کی‌روش بعد از نشست با اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم با قاطعیت از پایان همکاری‌اش در تاریخ 10 اردیبهشت با تیم ملی ایران سخن گفت و تاکید کرد بازی آماده‌سازی تیم ملی را 6 بر صفر به رقبا باخته‌ایم، افشین پیروانی را به دیدار وزیر ورزش فرستاد و حاصل آن دیدار البته آتش‌بس موقت در اختلافات بود.پیروانی بعد از دیدار با وزیر ورزش که همیشه به پاره‌ای از رفتارهای سرمربی تیم ملی انتقاد داشته است، اعلام کرد این وزارتخانه قول‌های مساعد برای همکاری و حمایت تمام قد از تیم ملبر اساس توانش را داده است؛ جمله‌ای که انتقالش از سوی پیروانی یک گام به جلوست و نشان از حرکت دو طرف به سوی تعامل دارد.کی‌روش که به نظر می‌رسد این بار به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال خیلی امید نبسته است، تصمیم گرفته در مذاکره مستقیم با وزارت ورزش شرایط را برای ادامه کارش فراهم کند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.